Minden, ami média (és ami nem, az is)

Minden, ami média (és ami nem, az is)

Közmédia, portfólió, döntések

2014. december 29. - kis_kiraly

A magyar tévés nézőközönség a magyar nyelvű csatornák széles palettájából választhat. Manapság egy adó csak úgy tud kitörni a bűvös 1%-os közönségarányból, ha tematikus tartalmakat ad, hogy így kitűnjenek a több, mint 100 magyar nyelvű csatorna közül. Ezt a trendet akarja meglovagolni kissé megkésve a hazai közmédia is.

A korábban megjelent információk szerint egy sportcsatorna és egy M2-n kialakított esti műsorsáv lesz majd Petőfi TV néven. Legutóbb pedig egy új hírcsatorna kialakításáról szóltak a hírek.


tvp.JPGLengyel közmédia csatornái: van köztük hír, regionális, sport, szórakoztató, gyerek, kisebbségi (fehérorosz), és webes csatorna (TVP Parlament) is


Petőfi TV

Ha igaz, amit a Petőfi TV-ről írnak, akkor valójában a Petőfi rádiónak egy tévés változata lesz. Lényegében egy alternatív zenecsatorna (pontosabban műsorsáv) lenne a VIVA-val szemben.

petofi_album.JPG

Az esti főműsoridős Petőfi TV a 16-35-ös korosztálynak fog szólni

A sajtónyilatkozat szerint Petőfi Rádió hangvételéhez, kulturális, zenei és fiataloknak sugárzó tematikájához fog kapcsolódni, továbbá filmeket, ismeretterjesztő műsorokat fognak adni. Mindezt főműsoridőben. Ehhez hasonló korosztálynak szóló csatorna volt a brit BBC Three, de azóta megszüntették és jelenleg online formában és tartalommal működik. A Petőfi TV első adása március 15-én lesz.

ct_vegleges.JPG

A cseh közmédia portfóliója a magyarhoz hasonló nagyságú piacon:
CT1 - főadó, CT2 - kulturális, ismeretterjesztő, CT24 - hír, CT sport - sportcsatorna, CT:D/CT art - gyerekműsorok/kulturális esti műsorsáv

M4 Sport

Elsősorban magyar bajnokságokat fognak sugározni. A felhozatal viszont kis nézettséget fog hozni egy sportcsatornához képest. Ugyanis a magyar bajnokságok közül csak a futball hoz nagyobb nézettséget.
Ha csak magyar tartalmakat fognak sugározni, szerintem felesleges a létrejötte. Egyrészt az ugyancsak kis nézettségű M1-en fognak maradni a nagyobb rangadók, tehát csak a kisebb érdeklődésre számot tartó meccseket közvetítik. Másrészt a helyi közvetítések jelentős kiadásokkal járnak.
Kétségtelen mondjuk más a véleménye a tévében többnyire mellőzött magyar sportágak szerelmeseinek (és vezetőinek). Így közvetítési jogdíjként, hacsak közvetve is, jelentős állami támogatást kapnak. Ami jó hír például a kézilabda bajnokságnak, ahol az idei idényben Veszprém híján lényegében egyszemélyessé vált a bajnokság a Szeged számára, csökkentve amúgy is a bajnokság eladhatóságát.

sport_m.png

Van már magyar sportokat megcélzó sportcsatorna: a kisebb lefedettségű SportM, de élő sportközvetítések inkább a két nagyobb testvéren, a Sport1-en és a Sport2-ön vannak

A közmédia vezetősége szerint fontos, hogy azok a bajnokságok is megmutathassák magukat, amelyek nem férnek el a nyolc magyar sportcsatorna(!) kínálatában. Azt azonban érdemes megjegyezni (szintén kézilabda), hogy mikor az idei SEHA-Ligában (Balkáni kézilabda-bajnokság) szereplő Veszprém meccseinek közvetítését nem folytatta a PRO4, a DigiSport azonnal átvette. Ennyit a piaci versenyhelyzetről.

A nyolcadik, talán  legkisebb lefedettségű, a hasonlóan magyar tartalommal sugárzott SportM csatorna jövőjéről a AMC Networks International-t még nem hallottuk ez ügyben nyilatkozni. A magyar köztévé számára intő jel lehet szlovák közmédia sportcsatornájának az esete is, amely kis ideig működött.

stv_regi.JPG

A szlovák köztévé csatornái (és régebbi logói). Hasonlóan a magyarhoz adósságokkal küszködött. A sportcsatornának szánt szlovák hármas (Trojka) pont három évig működött. Jelenleg csak két közcsatorna van.

Hírcsatorna

Ez talán európai közmédia-porfóliókban azon tematikus csatornák egyike (a kulturális csatornák mellett), ahol nem a nézettség növelése az elsődleges cél. Azt hiszem ez menni fog itthon is.

kep-_cenzura.jpg

Külön hírcsatorna ma már szinte minden európai közmédiában található.
De vajon fognak-e még készülni ilyen interjúk?

A KÉP, amely megváltoztathatta volna a magyar közmédia hírszerkesztését

 

Döntések és azok megszületése

Tény és való, hogy szükség lenne egy olyan közcsatorna választékra, amely lefedné a teljes lakosság különböző igényeit. Azonban magyar köztelevíziózásról beszélünk, amely sohasem volt mentes a sorozatos minden indok nélküli döntésektől. Nem beszélve a közmédiát irányító Országgyűlésről és a Médiahatóságról. Közmédia szerkezetét előterjesztő politikusok, illetve a sikeres átszervezések után prémiumokat kapó közmédia vezetők mind érintettek ebben. Arról a hatékony szervezeti struktúráról beszélünk, amelyet a prémiumosztás után másfél évvel megint átalakítanak.

Bizonyos vezetői érdekek persze minden csatornánál vannak legyen az köztévés vagy kereskedelmi csatorna. Utóbbira egy példa az öt évvel ezelőtt feltűnt Hungarian Helyszínelő posztjai, amelyek alaposan felborzolták a kedélyeket a TV2-nél a Várdy-éra utolsó időszakában.

Hungarian Helyszínelő: 2008 végén a TV2-nél egy nagyobb leépítés után, feltehetően egy elbocsájtott, vezetői pozícióban lévő személy afféle munkahelyi pletykablogjában részletesen ecsetelte, hogy milyen hatalmi harcok folynak a csatornánál, valamint hogy szerinte mi okozza a Tv2 nézettségbeli zuhanását. A Tv2 először próbálta levetetni (ugyanaznap támadás érte a blogot tároló szolgáltatót is), végül az amúgy művészeti portál pertől tartva eltávolította az oldaláról a tartalmat. Azonban a netes közösség sem hagyta annyiban, válaszul különböző külföldi szerverekre feltették az eltávolított oldalt.


A magyar köztévé Hungarian Helyszínelőt nem tud felmutatni, csak egy Útban a sajtószabadság felé... dokumentumfilmet, amely az 1994-es kirúgások idején készült. A dokumentumfilm, ahol a Frei Tamás által behívott kamerás még be is merészkedett kirúgások előtti megbeszélésekre. Nem mindennapi kordokumentum, látható még a síró Obersovszky, őt vigasztaló Pálfy, a Magyar Rádióba bejutó Friderikusz is, aki próbálja legalább magának megmenteni az általa készített rádiós anyagokat. Meg merem kockáztatni, hogy (sajnos) minden országgyűlési választás idején hasonló lehet a hangulat.

Közmédia az elmúlt 25 évben sosem a következetes döntéseiről maradt nevezetes. Jelenleg több, mint 80 milliárdos költségvetés, 61,5 milliárd tartalomra (a különbözet egy része ugyanis hitelre megy), alig több, mint 10%-os összesített SHR eredménnyel.
Annyit azonban elért a közmédia, hogy év végére az M2-es gyerekcsatorna nézettebb lett a fiatal 18-49-es nézők között, mint az első számú M1. És ez nem mese.

A bejegyzés trackback címe:

https://kiskiraly.blog.hu/api/trackback/id/tr427019669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csillaberk 2014.12.31. 18:06:38

Én bőven benne vagyok a 18-49 korosztályban, pénzem is van. Mégis, drasztikusan csökken az idő, amit a TV előtt töltök. A műsorok színvonaltalanok, a direkt és bújtatott reklám miatt pedig már akkor sem kapcsolom be a tévét, ha amúgy unatkozom. Régen megtettem, de most nagy eséllyel reklámba vagy valami idiótaságba kapcsolnék bele, ezért eszembe sem jut. Sőt, már a híréhségemet sem elégítik ki a semmiről sem szóló, de híradóknak nevezett műsorok.
Egy normális tévécsatornára nem hiszem, hogy nem lenne kereslet. Kár, hogy ez egyik menedzsmentnek sem jut az eszébe.
süti beállítások módosítása