Minden, ami média (és ami nem, az is)

Minden, ami média (és ami nem, az is)

Van-e jövője a magyar sorozatgyártásnak a kereskedelmi tévékben? (2.)

2014. augusztus 17. - kis_kiraly

Az előző posztomban megkezdett írásom második, befejező részét olvashatjátok el.

JELEN

Társas játék (2011-) – HBO

társas játék.jpg

Az elmúlt két évtized első vállalható sorozata a magyar televíziózásban. Izraeli sorozat (When shall we kiss?) alapján készült párkapcsolatokról szóló dramedy, bár inkább a dráma van túlsúlyban. Az első évad klisés, de jól megírt sorozat. A 2. évad viszont, ami már saját ötletből készült, már bővelkedik szappanoperás fordulatokban (pld. tolószékbe kerül egyik főhős, akiről nyilván tudjuk, hogy felgyógyul legkésőbb az évad végére). Nem egészen olyan sorozat lett, amit az első évad alapján várni lehetett.
Harmadik évad még kétséges, fejlesztés alatt van több mással együtt.

Társas játék első évadának előzetese

 

Terápia (2012-) – HBO

terapia.jpg

Szintén egy izraeli sorozat (BeTipul) alapján készült. Amerikai változatban (In Treatment) a főhős alakító Gabriel Byrne Golden Globe díjat nyert ezért a szerepért. Itthon Mácsai Pál bújt a főhős pszichiátér bőrébe, aki négy hétköznap a páciensei, pénteken pedig saját problémáival, démonaival küzd.

Pozitív szakmai kritikákat kapott a sorozat, bár aki először a magyar változatot látta (mint jómagam), szokatlan volt a formátum: minden hétköznap este adták, de nem szappanopera, hanem félórás kamaradráma. Bevallom, én csak két napot követtem végig figyelemmel: a balesetet szenvedett tornászlány és az elhidegült házaspár történetét, akik miután megtudták, hogy ismét gyerekük lesz, a gyerek megtartásán/meg nem tartásán gondolkoznak. Ez a két nap engemet nagyon megfogott.
Második évad premierje idén ősszel, a harmadik évad fejlesztés alatt van több másikkal együtt, lásd lentebb.

Terápia első évados előzetese


JÖVŐ

A szkriptelt műsor ma a magyar kereskedelmi televízióknál csak a szappanoperákig tart (a doku-soap-os realityshow-kat most nem venném ide). Ezek több mint 1 milliárd forintos költségvetésű produkciók éves szinten, de epizódra/percre lebontva olcsóbban jön ki, mint bármely más saját gyártású heti drámasorozat. Nyilván drágább lenne (epizódra lebontva) a heti sorozat, de egy jól sikerült sorozat a csatorna brandjét erősítheti. Ha csak az elmúlt 10 évet nézzünk a két nagy kereskedelmi tévé tíz televíziós idény alatt 2(!) új sorozatot (Casino és a Rém rendes remake) tudott felmutatni. Az átlag tehát 0,2 sorozat/év. Rémisztő arány.

A sorozatepizódok pedig nem lennének sokkal drágábbak, mint egy tehetségkutató műsor epizódjai (a 2012-es The Voice évad költségvetése a Blikk szerint 800 millió volt, ez 16 epizódra lebontva 50 millió/epizód). Ebből már egy gyártásilag is minőségi sorozatepizód simán kijönne. Igen, kockázat egy sorozat készítése, mert mi van, ha besül? De ugyanúgy besülhet egy licenszes műsor is, lásd a Tv2 régebbi próbálkozásait (bár az utóbbi években mintha magukra találtak volna az Ének iskolájával és a Sztárban sztárral).

Nagy a valószínűsége, hogy a Két Nagy nem fog a közeljövőben saját heti dráma sorozatot adni: RTL a reklámadó miatt, a Tv2 pedig a jelenlegi gazdasági helyzete miatt. Ezzel ellentétben nemrég az HBO a következő sorozattervekkel állt elő (ezek mind fejlesztési fázisban vannak, tehát nem biztos, hogy eljutnak a forgatásig is):

- Társas játék és a Terápia 3. évada,
- egy finn sorozat (Helppo Elämä – Könnyű élet) remake-je (főcím),
- történelmi/politikai minisorozat (hasonló, mint az Olthatatlan c. minisorozat),
-  és még egy, szintén magyar fejlesztésű krimi, thriller.

Nyilván HBO is tudja, hogy az elején ráfizetéses lesz, de az máris nagy dolog, hogy pozitív kritikák jelentek meg az eddigi két sorozatáról, és lényegében olyat tud ajánlani előfizetőinek, amit a Két Nagy majd egy évtizede nem: évenként ad magyar sorozatot.

Az országos kereskedelmi tévéknél még régebben voltak olyan kötelező támogatások, ahol évente egy bizonyos összeggel hozzá kellett járulni a magyar filmgyártáshoz. Lásd például az Üvegtigrist vagy az Álom.net-et (RTL Klub támogatásával) - szándékosan írtam két ellentétes példát. Viszont ha a jövőben ugyanezt bevezetnék, de saját gyártású fikciós sorozatokra vonatkozóan, akkor:

1) A csatornák jobban elgondolkodnának, hogy milyen sorozatot is támogatnák (egy rosszabb nézettséget egy kereskedelmi csatorna sem tolerálna saját csatornáin, ellentétben a támogatott mozifilmekkel).
2) Minden tévés idényben lennének magyar sorozatok. Kaszák esetén nyilván újak (is).
3) Idővel akár versenyhelyzet is kialakulhatna a kereskedelmi tévék között saját gyártású drámák terén, ami minőség növekedéssel is járhat.

De ha nincsenek olyan körülmények (szabályok, törvények, …), amelyek a sorozatgyártást serkentenék elő – erre jó példa a most bevezetésre került reklámadó is -, nem lesz az egészből semmi, csak újabb televíziós idények múlnak el magyar sorozat(ok) nélkül. Félre ne értsetek, a reklámadó előtt sem volt jellemző a sorozatgyártás kereskedelmi tévékben, de ez egy újabb esemény ahhoz, hogy a rossz helyzetből még rosszabba kerüljön a magyar sorozatipar.

Próbáltam valami pozitív kicsengésű véget találni a posztnak, de nem sikerült. Viszont a közszolgálati tévén....

Na, az majd egy későbbi poszt témája lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://kiskiraly.blog.hu/api/trackback/id/tr976604075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása