Minden, ami média (és ami nem, az is)

2017: A milliárdos költségvetésű magyar filmek éve

2017. június 16. - kis_kiraly

Hatalmas költségvetésű filmeknél többnyire biztosra próbálnak menni Hollywoodban, de még Európában is. Ezért (is) a nagyszabású produkciók általában adaptációk vagy megtörtént események alapján készült történelmi filmek. Ilyen például a franciáknál az élőszereplős Asterix-filmek, bemutatás előtt álló Valerian sci-fi, németeknél a Baader-Meinhof csoport mozifilm vagy mondjuk oroszoknál a történelmi filmjeik (Admirális, Sztálingrád, Viking).

egri-csillagok.jpg

Itthon a rendszerváltás előtt a 60-as évek végéig volt jellemző a magas költségvetésű filmek gyártása. A kétrészes Egri Csillagok költségvetése eredetileg 19 millió Ft volt, de a végén elszaladt a költségvetés:  45 millió Ft lett a végösszeg (1968-as adat). 

Nemzeti büszkeség vagy Hollywood majmolása? A lenti listában írtam össze azokat a magyar filmeket, amelyek a rendszerváltás óta milliárdos költségvetéssel forogtak le.

Egy gyors áttekintés a rendszerváltás óta és a Vajna-rendszer előtt legyártott magyar milliárdos költségvetésű produkciókról:

Hasonlóan más kelet-európai országokhoz, itthon is a 90-es évek a filmes ipar újjáalakulásáról szólt, nem is készült nagy költségvetésű magyar film abban az időben.

A hídember (2002) 2,2 milliárd

A 2000-es évek elején a filmszakmában elég nagy megütközést váltott ki, hogy két kiemelt filmet forgattak le majdnem 3 milliárd forintból, miközben az adott évi filmtámogatási keretösszeg alig több, mint 400 millió forint volt, amit a kb. 90 filmpályázat győztesei között osztottak szét. Az egyik ilyen kiemelt film a Hídember volt, amely Széchenyi István életét mutatta be. Bár nincs benne a rendszerváltás óta legnézettebb magyar filmek top 10-es listáján, összejött majd 300 ezer néző. A film vegyes kritikákat kapott (A másik film, a Bánk bán, operafilm lévén alapból nem is számíthatott nagy nézőközönségre).

Sorstalanság (2005) 2,5 milliárd

Nem volt kérdés, hogy a korábban díjazott és mindez idáig egyetlen irodalmi Nobel-díjas írónk könyvéből film is szülessen. A berlini filmfesztiválra meghívást kapott, de ott díjat nem nyert. Pados Gyula és Ennio Moricone jelölést kapott az év végi Európai Filmfesztiválon, de díjat ők sem kaptak. 

Szabadság, szerelem (2006) 2 milliárd

A történelmi film magyar olimpiai vízipóló csapatról szól az 1956-os októberi forradalom árnyékában. Kosztümös történelmi film jópár akciójelenettel. Joe Esterhas is beszállt a forgatókönyv írásába, az akciójelenetek Vic Armstrong koordinálása alatt zajlottak, valamint Nick Glennie-Smith zenéje csendült fel, aki többek között a Vasálarcos (a DiCaprio-s Három testőr feldolgozás) és a Katonák voltunk hollywoodi filmeknek is a zenéjét szerezte.

A kis Vuk (2008) 1,4 milliárd Ft

Animáció, de mégsem mehetünk el mellette a magas költségvetés miatt. Gát György egy magyar kultikus animációs filmnek készítette el a félresikerült folytatását. Gát az online interjújában 10%--os állami részvételt említett (ez kb 140 millió Ft) jelentős magyar szponzori támogatás mellett. Összehasonlításképp: szintén ebben az időben készült Egön és Dönci 120 millióból, de még az egy évvel korábban bemutatott Macskafogó 2: A sátán macskája (igaz, más technológiával) 600 millió Ft-ból készült.


Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKK) becsődölt, történetének végét itt lehet elolvasni több részben, szerepét 2011-ben a Magyar Nemzeti Filmalap vette át.

 

Veszettek (2015)

veszettek.jpg

Korábbi munkacím: Kakukkfiók
Rendező: Goda Krisztina
Producer: Kálomista Gábor
Költségvetés: 1 milliárd 50 millió Ft (támogatás 790 millió Ft)

Tényleg az egyik kakukktojás a film a listában, ugyanis rendszerváltás óta ez volt első milliárdos költségvetésű film eredeti forgatókönyvvel. Az itthoni kritikák eléggé lehúzták a filmet. Én nem fogom, mivel nem láttam. Ahogy a magyar emberek többsége sem. Milliárdos magyar filmhez képest nagyobb promóció híján már az első héten megbukott. Promóció hiányáról az egyik főszereplő és az írónő is beszélt. Nyitó héten alig több mint 3000-en nézték meg a filmet (még a Mancsot is kétszer ennyien nézték meg első héten), a harmadik héten már csak 5 moziban vetítették az egész országban.

 

Az idei, 2017-es év annyiban is kivételes a magyar filmgyártás történetében a rendszerváltás óta, mivel csupán ebben az évben hat, legalább egymilliárd forintos költségvetésű magyar film kerül a mozikba. Lássuk ezeket:

 

Kincsem (premier: 2017 március 16.)

kincsem.jpg

Rendező: Herendi Gábor
Producer: Hutlassa Tamás
Költségvetés: 2,9 milliárd Ft (támogatás 2 milliárd 78 millió Ft) 

A híres versenyló története egy fiktív történet köré felépítve. Egy jó kis akciódús történetet alkottak a Kincsem-mítosz köré, egy-két mai kikacsintással. A 400 ezres nézőszámot is elérheti a mozifilm, kevés magyar produkció mondhatja el ezt magáról. A legnépszerűbb magyar filmek listája itt található.

 

Jupiter holdja (premier: 2017 június 8.)

jupiter-holdja-magyar-moziplakat.jpg

Korábbi munkacím: A felesleges ember
Rendező: Mundruczó Kornél
Producer: Petrányi Viktória
Költségvetés: 1 milliárd Ft (támogatás 697 millió Ft + 146 millió Ft az EuroImage-tól + három regionális német filmalap is beszállt)

Egy újabb próbálkozás a Veszettek után egy eredeti történet elmeséléséhez. A film főhőse egy menekült srác, aki a sérülése utána rájön arra, hogy különleges képességgel bír. A mozit meghívták Cannes-ba is a versenyprogramba, bár díjat nem nyert. A látványos film ellenére (werkvideók erre:  első, második és harmadik) itthon a nyitóhéten csupán 2252 ember nézte meg. Gyenge Mundruczó-nyitás, ennél még a Fehér isten is jobban nyitott. UPDATE: A legfrissebb hírek szerint meghívták a cseh Karlovy Vary-i Filmfesztiválra is.

 

Pappa Pia (premier: 2017 augusztus)

pappapia.jpg

Korábbi munkacím: Zene nélkül
Rendező: Csupó Gábor
Producer: Tőzsér Attila, Kálomista Gábor
Költségvetés: 1,4 milliárd Ft (támogatás 1 milliárd 13 millió Ft)

Juke-box musicaleknek csúfolt produkciók nagy sikernek örvendeznek szerte a világban. Ezek azok a musicalek, amelyekben ismert zeneslágereket fűznek össze egy történetbe. Erre legjobb példa az egyik legsikeresebb film a Mamma mia, amelyben ABBA-slágerek vagy az itthon forgatott Made In Hungária, ahol Hungária-dalok hangzanak fel.

Ebben a filmben nagyrészt 60-as, 70-es és 80-as évekbeli magyar slágerek fognak felhangzani. Szabó Kimmel Tamás által alakított főhőst a nagyapja (Nagy Feró alakítja) hazahívja külföldről, hogy egy romkocsmát nyissanak, azonban a helyet egy diszkó tulajdonos le akarja bontani. Persze egy könnyed filmben nem hiányozhat a szerelmi szál se.

 

Viszkis (premier: 2017 ősz)

viszkis.jpg

Tavaly szeptemberi werk videó

Rendező: Antal Nimród
Producer: Hutlassa Tamás
Költségvetés: 1,7 milliárd Ft (támogatás 1,2 milliárd Ft)

Causescu-korszak végén egy Erdélyből áttelepült jégkorongos történetéről szól, akinek a bankrablásai, elfogása, majd megszökése  és rövid ideig tartó bujkálása a magyar médiában is felkapott téma volt. Sok infó még nincs róla, ősszel érkezik.

 

Budapest noir (premier: 2017 ősz)

budapest-noir-forgatas.jpg

Rendező: Gárdos Éva
Producer: Kemény Ildikó
Költségvetés: 1,3 milliárd Ft (támogatás 897 millió Ft)

Az 1930-as években játszódó filmben a főszereplő Gordon Zsigmond nevű újságíró nyomozni kezd a rendőrséget nem érdeklő bűnesetek után. A sztori az azonos című könyvön alapul. A főszereplő Kolovratnik Krisztián.

A felsorolt filmek közül ez az egyetlen, amely potenciális franchise lehetőség is, ugyanis a film alapját adó könyvsorozat hatrészes (a hatodik afféle előzménykötet, a főszereplő fiatalkorában játszódik).

Vajon csupán egy részes önálló film lesz, vagy egy új franchise lesz születőben? Kíváncsi leszek, hogy a magasabb költségvetés miatt vajon melyik és milyen nagy mutatószám (nézőszám, külföldi eladás, kritikai siker, stb...) fogja garantálni a folytatás(oka)t, ha lesz.

 

Az Úr hangja (premier: 2017 vége)

Rendező: Pálfy György
Producer: Pusztai Ferenc
Költségvetés: kb 1 milliárd Ft (támogatás 600 millió Ft) - magyar kanadai kooprodukció

Sztaniszlav Lem-adaptáció, de csak részben veszi alapul a könyvet. Műfaja sci-fi lesz. A főhős felismeri apját egy titokzatos balesetekről szóló dokumentumfilmben, aki a 70-es években disszidált Amerikába és megpróbálja az apját megkeresni.

 

Az évente 4,5-5 milliárd forintból gazdálkodó filmes szervezet idén kerülhet igazán rivaldafényben a nagy költségvetésű magyar filmek bemutatásával. Meglátjuk év végén, hogy vajon elnyeri-e a tetszésünket.

 

Bónuszként álljon itt még két alkotás, amelyeket leghamarabb jövőre láthatunk:

 

Ruben Brandt, a gyűjtő (2018 tavasza)

Rendező: Milorad Krstić
Producer: Miskolczi Péter
Költségvetés: 1,1 milliárd Ft (támogatás: 600 millió  Ft)

 

 

Az animációs film egy rablóról szól, aki bandájával a világ leghíresebb múzeumaiban őrzött tárgyakat rabolja el, de egy washingtoni magándetektívet megbíznak, hogy fogja el a "Gyűjtőt". Író és rendező a Magyarországon élő Milorad Krstić képzőművész és animációs kisfilmes.A gyártás előkészítéséhez külön ítélnek meg támogatást, talán a megvalósítás miatt itt kivételesen nagyobb összeget (250 millió forintot) adtak még a projekthez.

 

Sunset (2018 nyara)

Rendező: Nemes Jeles László
Producer: Sipos Gábor és Rajna Gábor
Költségvetés: 2,6 milliárd Ft (támogatás: 1,59 milliárd Ft Filmalaptól + 142 millió Ft EuroImages-től) - magyar-francia kooprodukció

Friss magyar Oscar-díjas rendező második filmje az első világháború előtt játszódik. Egy árva lány (Jakab Juli játssza) Budapestre költözik fel munkát keresni, azonban kiderül, hogy a rokonai még élnek. A családja után kutatva azonban sötét titkokra bukkan...

jakab-juli.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

http://kiskiraly.blog.hu/api/trackback/id/tr6312315755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.