Minden, ami média (és ami nem, az is)

Minden, ami média (és ami nem, az is)

Köztévé és a műsorgyártás (2. rész)

2014. szeptember 23. - kis_kiraly

A posztsorozat első részében azokról a tényezőkről (költségvetés, gyártás) írtam, amelyek hatással voltak/vannak a mai műsor- és sorozatgyártásra. A második, befejező részben a közcsatorna tartalmáról és az azokat befolyásoló döntésekről fogok írni.


Csatornától függő tényezők

- Mai nézett tartalom hiánya

A kereskedelmi televíziók megjelenése előtt a köztévé próbált szórakoztatni és különböző sorozatokat, tévéfilmeket adni.

Top10_1997.png

Forrás: mek.oszk.hu

Azonban az országos kereskedelmi csatornák megjelenésével a köztévé nézettsége lecsökkent. A nézett műsorok és műsorvezetőik a kereskedelmi tévékre kerültek: Friderikusz (a későbbi Meglepő és mulatságos műsorával) és Fábry (Esti Showder) az RTL-re, a Szerencsekerék és a Mindent vagy Semmit! gyártója pedig a TV2 résztulajdonosa lett és oda vitte a saját produkcióit.

Top20_1999.jpg

Két évvel később már a Top20-ban sincs MTV-s produkció

Forrás: origo.hu

Hasonlóan több más országhoz, a magyar köztv hamar elveszítette a nézettségi versenyt. A drasztikus esés részben annak volt köszönhető, hogy egyszerre két kereskedelmi csatornát is indítottak. Mellékesként megjegyezzük, hogy a Tv2 felvállalta a "Család televíziója" szerepet, ezzel hamar elszipkázva az MTV nézőit, ugyanakkor később hátrányává vált a 18-49 közti nézettségi csatában.

AudiencesTF1FR2FR3M6_mod.png

A francia példaA köztv2-es (France2 - piros) nézettsége lecsökkent miután 1987-ben (szürke függöleges vonal) privatizálták az egyik közcsatornát (TF1 - sötétkék) valamint elindították ugyanebben az évben a másik kereskedelmi adót (M6 - sárga)  A köztévé 3-as (France3 - világoskék) tudott csak némi nézettséget szerezni a kereskedelmi tévék bevezetését követően.

Forrás: http://fr.wikipedia.org/TF1

2000-es évekre a magyar köztévé nézett produkciói közül már csak a Szeszélyes évszakok és zenei showműsorok, válogatások (Slágertévé, Névshowr, Szuperbuli, Szenes Iván különböző zenés műsorai, Csináljuk a fesztivált!) érték el az egymilliós nézőszámot. Sorozatok, tévéfilmek bár készültek, nem tudtak jó nézettséget hozni a kereskedelmi tévék műsoraival szemben.

- Mai minőségi tartalom hiánya

Mindig vita tárgya, hogy mi a célja a közszolgálati televízióknak, mik azok a műsorok, amelyek egy köztévé műsorán meg kellene jelenniük. Mi számít jobban: a minőség vagy a nézettség? A magyar köztévé vezetőinél (legalábbis a nyilatkozataikban) az első volt a fontosabb és bíztak abban, hogy akkor a nézettség is jönni fog. Tévedtek, azonkívül, hogy az elsőt sem tudták sokszor teljesíteni. A két tényező ugyanis nem feltétlenül áll egyenes arányosságban egymással.

Erre egyik példa a Beugró műsor esete, amely több csatornán is szerepelt műsoron (többek között a köztv-n is), de a pozitív kritikák ellenére sehol se tudott nagyobb nézettséget elérni.

beugroplusz.jpg

Bár nem ugyanaz a műfaj, de a monte-carló-i Arany Nimfa-díjas On the Spot-ot a pozitív visszajelzések ellenére szintén kevés néző követ. Az ilyen típusú műsoroknak a nézettsége viszont elég lenne egy kisebb nézettségű csatornának, de ez a félig elkészített közcsatorna-portfolió hibája. Egy általános, szórakoztató (M1) és egy gyerekcsatorna (M2) mellett lényegében három másik közcsatorna (M3, DunaTV, Duna World) csak az köztévé archívumaiból ad műsorokat.

onthespot.jpg


- Nézettség - kevésbé nézett műsorok képenyőn tartása

Minden időszakban vannak olyan kisebb-nagyobb cégek, amelyek úgymond „kivételes” helyzetben vannak (a nagyobbak közül például a 90-es években a Szféra TV, 2010-es években a MEGAFILM vagy a Hungister), és gyakran olyan műsorokat is berendeltek, akár újabb epizódokat is, amelyek nézettségileg nem teljesítettek jól. Amennyiben a gyártott produkció a köztévén nem nagy bukás (erre jó ellenpélda a pár epizód után elhasalt Marslakók napi szappanopera), akkor a cég hosszú távú megbízásra számíthat. Így nyilván nem a nézettség, hanem a minél több epizód legyártása kerül előtérbe. Olyan produkciók, mint például a 90-es években a Dilibuli, Bruhaha (valaki emlékszik ezekre?), vagy most a 2010-es években a Móricz-adaptációk, Mesélj nekem! - gyerekműsor, Hacktion, Munkaügyek, de még ide lehetne venni a mostani Fábry-show-t is.
Vagy elég csak a Duna TV sorozatberendeléses botrányára (pld. a Diplomatavadász, a bemutatásra már nem került Karádysokk) gondolni, ahol különböző cégek mögött ugyanaz az illető kapta a megbízásokat, aki gyártóstúdiókkal legyártatta a csatorna által berendelt produkciókat. Erről egy elég részletes cikket itt lehet elolvasni. Érdemes megemlíteni a Hacktion sorozatot is, amelynek első évada szintén érintett volt a berendeléses botrányban. Végül a sorozat 6 évadot élt meg, miközben a második évad végén lecserélték a színészgárdát és rebootolták a sorozatot is.

- Vezetőség és felelősségválalás

Egy csatorna megítélésén sok múlhat saját gyártású műsorai, hiszen a saját gyártás sikere hozzátehet a csatorna brandjéhez, míg a sorozatos bukások (értsd.: jóval csatorna nézettség alatt teljesítő műsorok) hosszútávon jelentősen csökkenthetik a nézettséget/népszerűséget.
A lent felsorolt embereket lehet dícsérni/szidni/átkozni, ha valami jó megy a köztévékben/ha kedvencüket elkaszálták/ha a béna műsor még mindig a képernyőn van. Azért az intendánsokat soroltam ide, mivel tőlük függ a műsorrács (mikor, melyik műsor menjem) és a műsorok sorsa (berendelés, megszüntetés, licenszes vagy saját fejlesztésű legyen-e).

m1 intendáns:
Rákay Philip 2011 jan. 1. - 2013 nov. 6
Bakos Katalin 2013 nov. 6 -

m2 intendáns:
Süveges Gergő  2011 jan. 1 – feb. 28
Rákay Philip 2011 feb. 28. - 2013 nov. 6
Horváth Vanda 2013. nov 6. - 2014 nyár
Koltai Andrea 2014  nyár -  (megbízott)

m3 intendáns:
Kálomista Zsuzsa 2013 nov 6.  -

Duna tv intendáns:
Bakonyi Péter 2011 jan 1. -

DunaArt/Duna World intendáns:
Daru Gábor 2011 jan. 1 -

Szórakoztató műsorok főszerkesztősége
Poich Lóránd 2011. ápr. 21 - 2012.máj 15.
Nyári Katalin  (jelenleg)

 

Egy későbbi posztban majd a kereskedelmi műsorokhoz hasonlóan megpróbálom összeszedni vajon milyen műsorokat próbált felmutatni az MTV az 1997-es évi kereskedelmi tévék megjelenését követően.

A bejegyzés trackback címe:

https://kiskiraly.blog.hu/api/trackback/id/tr56717379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csillaberk 2014.10.17. 15:29:04

Elolvastam ezt is, több írásoddal együtt.
Először is gratulálok, mert jó összeállítást készítettél.

A köztévé szerintem sem tudott minőséget hozni. Pedig a versenytársainak a minőségi szintje nem olyan, amit annyira nagyon nehéz lenne megugrani. Szerintem jobban ismered a belső okait ennek nálam, így meg sem merem próbálni megfogalmazni mi lehet a baj. Inkább kérdezem: szerinted miért nem készülnek minőségi műsorok? És itt a minőség alatt csak a két nagy kereskedelmi színvonalának felülmúlására gondolok, ami nem olyan nagy ügy.

csillaberk 2014.10.17. 15:35:14

Három műsorra szeretnék még kitérni.
Beugró
On the Spot
Munkaügyek

A Beugró nagyon jól eltalált ötlet. Tudom, hogy a nyers felvételekből vágják össze ami az adásba kerül, de több nyers felvételt láttam és még vágás nélkül is nagyon jók. Azt gondolom, hogy kevesek értik a produkció nyelvét és lényegét, ezért nincs akkora nézettsége. Ha nekem lenne tévém, műsoron tartanám.

Az On the Spot nem vitás számomra, hogy első osztályú alkotás. Számomra hatalmas titok az alacsony nézettsége. A Spektrumon leadott részek második fele (a reklám után) hibásan kerültek adásba, a köztévén viszont nem volt ilyen gond. Annyira alacsony szinten lenne az emberek igénye, hogy nem érdekli őket egy ilyen műsor - vagy az időpont volt rossz?

A Munkaügyeknek a 2. évadja felülmúlhatatlannak bizonyult, legalábbis nekem. Aki dolgozott már állami munkahelyen, értette és élvezte. Telitalálat volt. A harmadik évad kissé gyenge lett, a negyediknek szurkolok.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2014.10.18. 17:39:03

@csillaberk:

"Inkább kérdezem: szerinted miért nem készülnek minőségi műsorok?"

Minőség nyilván viszonylagos (kinek mi, ugye...). Nálam az számít minőséginek, amelyre több helyről is (blogok, fórumok, különböző portálok) érkezik pozitív kritika.
Szerintem nincs rá igény vagy legalábbis nem feltétel a megrendelő részéről. Erre jó példa a Duna-TV-s botrány, ahol a csatorna azt se követte figyelemmel, hogy mit is rendeltek be.
Mondjuk ez jó, na nem a fenti esetnél, mert itthon a kreatív kontroll a készítőké, de kevés a jó szakember.

Nem vagyok szakmabeli, de szeretem a jó filmeket, sorozatokat (amerikai, európai). Részben ezért hoztam létre a blogot, hogy legalább felvázoljam valahova a jelenlegi hazai helyzetet is és hogy mire lehet számítani a jövőben.

"nem érdekli őket egy ilyen műsor - vagy az időpont volt rossz?"

talán szappanopera ellen nem a legjobb idősávban van, de inkább más országokhoz hasonlóan kulturális és dokumentumfilmeknek és sorozatoknak érdemesebb lenne egy külön csatornát indítani, lásd az angoloknál BBC Two.
süti beállítások módosítása